CONCURSUL NAŢIONAL DE TEORIA MUZICII
„CONSTANTIN CONSTANTINESCU”

Ediția a XIV-a

28.02-02.03.2025
IAȘI – ROMÂNIA

Vizualizați veriunea
printabilă PDF

REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI DESFĂŞURARE A CONCURSULUI NAŢIONAL DE TEORIA MUZICII „CONSTANTIN CONSTANTINESCU”

Asigurând promovarea şi stimularea elevilor într-un cadru competitiv major, Concursul Național de Teoria Muzicii „Constantin Constantinescu” organizat la Colegiul Național de Artă ”Octav Băncilă” Iași va oferi concurenţilor posibilitatea de a demonstra performanţa în procesul de asimilare a muzicii prin solfegiu, dicteu şi teste de Teoria muzicii. Concursul este destinat elevilor din învățământul preuniversitar de stat și privat, din clasele I-XII, aparţinând Liceelor/Colegiilor de Artă-învățământ vocațional, Şcolilor de Muzică cu program integrat/suplimentar și elevilor din învățământul de masă din România și de peste hotare.

1. Concursul cuprinde 3 (trei) secţiuni și se organizează pe clase de studii, cuprinde o singură etapă și următoarele probe:

   

Secţiunea A

 

ciclul primar clasele I-IV

clasa I

1. solfegiu la prima vedere-probă practică

2. exercițiu ritmic-
probă practică

clasele II-IV

1. dicteu-probă scrisă

2. solfegiu la prima vedere-probă practică

clasa I

solfegiu și ex.ritmic-minute  pentru acomodare şi solfegiere

clasele II – IVdicteu:  60 minute pentru realizare şi  transcriere
solfegiu: 5 minute
pentru acomodare şi solfegiere


Secţiunea B

ciclul gimnazial Clasele V – VIII


clasele V-VIII

1. dicteu-probă scrisă

2. solfegiu la prima vedere-
probă practică

clasele V – VIII

-dicteu: 60 minute pentru acomodare şi transcriere
-solfegiu: 5 minute pentru acomodare şi solfegiere

Secţiunea C ciclul liceal IX – XII


clasele IX-XII

1.dicteu melodic-probă scrisă 2.solfegiu la prima vedere-
probă practică

3.test teoretic-probă scrisă

clasele IX – XIII
dicteu: 75 minute
pentru acomodare şi transcriere
solfegiu: 5 minute pentru acomodare şi solfegiere
test scris: 90 min pentru
rezolvare

 2.     Înscrierea concurenţilor se va face în perioada 03-20 februarie 2025 pe baza formularului:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSddfZW2HHzlb5Q8MFNwdhWv5PP3mlcmc1mVlqvj 2gw_kwfrfw/viewform?usp=sharing

3.  Rezultatele probelor se apreciază pe o scară cuprinsă între 1 şi 10.
Punctajul fiecărui candidat se obţine prin media aritmetică – fără rotunjire – a punctajelor acordate la probele de concurs.

4.  NU se admit contestaţii la nici una din probe, deciziile comisiei de evaluare sunt unice și definitive.

5. 
Ierarhizarea candidaţilor se face pe clase, în ordinea descrescătoare a mediilor obţinute.

6.  Se vor acorda Premiul I, Premiul II, Premiul III, Menţiuni, Premii speciale pentru fiecare clasă, Trofeul Concursului pe fiecare secțiune (a, b, c), diplome de participare pentru concurenții care au obținut media
finală sub 8,50.


7. 
Premierea se va face astfel:

7.1.  Premiul I – Excelență pentru media 10

Premiul I pentru 
un rezultat între 9,99 – 9.70 puncte;

7.2.  Premiul II pentru un rezultat între 9.69 – 9.40 puncte;

7.3.  Premiul III pentru un rezultat între 9.39 – 9.00 puncte;

7.4.  Menţiunile se acordă candidaţilor care au obţinut un punctaj inferior Premiului III,
dar nu mai mic de 8.50 puncte;

7.5.   În cazul în care vor exista mai multe rezultate între 9,99 – 9.70, premiile vor fi acordate în ordinea descrescătoare a mediilor;

7.6.  În cazuri deosebite, se pot acorda premii speciale.

7.7.    Premiile vor fi anunțate după terminarea probelor de concurs, în cadrul Festivității de Premiere.

7.8.  Concurenții care NU vor fi prezenți la Festivitatea de Premiere, vor primi premiile prin serviciu de curierat iar costurile transportului vor fi suportate de concurenți.

8.  La probele scrise candidaţii vor avea asupra lor pix/stilou de culoare
albastră, creion, radieră.

9.  Candidaţii înscrişi au obligaţia de a se prezenta la probele de concurs cu cel puţin 30 de minute înaintea orei programate și vor avea asupra lor carnetul de note vizat/cartea de identitate. Candidaţii care nu vor fi prezenţi în sală la ora stabilită sau în momentul comunicării subiectelor la probele scrise, nu vor mai putea susţine proba respectivă, fiind eliminaţi din concurs.

10. Înscrierea în concurs a candidaţilor reprezintă acceptarea prezentului regulament.
Cheltuielile de călătorie, cazare și masă revin concurenților.

11.  
Toate materialele înregistrate video, foto, audio, vor rămâne la organizatori și pot fi folosite de aceștia în scopul promovării evenimentului și a obiectivelor acestuia, înscrierea reprezentând acordul participanților în acest sens.

12. În cazul unei situații deosebite care nu va permite desfășurarea concursului în format fizic, acesta se va desfășura ONLINE și la toate cele 3 (trei) secțiuni, probele vor consta în Solfegiu la prima vedere și Exercițiu ritmic.

 

Persoane de contact:
Prof. Nicoleta-Camelia Amariței-tel. 0721277366, Prof. Livia-Gabriela Ion-tel. 0741233863,
Prof. Ramona Ursachi-tel. 0744189234, Prof. Paula Stroe-tel. 0748103790

 

 

PROGRAMA ȘI CONŢINUTUL PROBELOR DE CONCURS

 

Clasa I- Solfegiu la prima vedere și exercițiu ritmic

Clasele II- IV- Dicteu și Solfegiu la prima vedere

 Clasele V-VIII – Dicteu si Solfegiu la prima vedere

Clasele IX-XII – Dicteu, Test de Teoria muzicii (scris) şi Solfegiu la prima vedere.

 


Clasa I

Solfegiul la prima vedere- 8 măsuri în 2/4, 3/4 sau 4/4 în cheia
sol, tonalitatea Do Major. Înaintea solfegiului se intonează gama Do Major sau arpegiul gamei
Do Major (la cererea comisiei).

Exercițiu ritmic– în conformitate cu programa școlară.

 


Clasa a II-a


Dicteu melodic-
8 măsuri în 2/4, 3/4 sau 4/4 în tonalitatea Do Major.

Solfegiul la prima vedere- 8 măsuri în 2/4, 3/4 sau 4/4 în cheia sol, în tonalitatea Do Major.

Înaintea solfegiului se intonează gama Do Major sau arpegiul gamei Do Major (la cererea comisiei).


Clasa a III-a

Dicteu melodic- 8 măsuri în 2/4, 3/4 sau 4/4 în tonalități cu până la o alterație la cheie, cu elemente ritmico-melodice studiate în anii precedenţi

Solfegiul la prima vedere- 8 măsuri în măsura de 2/4, 3/4 sau 4/4 în tonalităţi cu până la o alteraţie la cheie, cu elemente ritmico-melodice studiate în anii precedenţi.

Înaintea solfegiului se va intona formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.


Clasa a IV-a

Dicteu melodic- 8 măsuri în 2/4, 3/4 sau 4/4 în tonalități cu până la o
alterație la cheie, cu elemente ritmico-melodice studiate în anii precedenţi.

Solfegiul la prima vedere- 8 măsuri în 2/4, 3/4 sau 4/4 în tonalități cu până la alterație la cheie, cu elemente ritmico-melodice studiate în anii precedenţi. Înaintea solfegiului se va intona formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.


Clasa a V-a

Dicteu melodic – 12 măsuri în 3/4 sau 4/4 în tonalități cu până la două
alterații la cheie, cu elemente ritmico-melodice studiate în anii precedenţi,
de aceeași complexitate cu solfegiul.

Solfegiul la prima vedere – în 3/4 sau 4/4, cu până la două alterații la cheie
(inclusiv)
, în cheile sol şi fa (cu schimbare pe parcursul textului muzical),
cu elemente ritmico-melodice studiate în anii precedenţi, la care se adaugă:
trioletul, sincopa simetrică şi asimetrică pe jumătate de timp, contratimpul
pe jumătăţi de timp, contratimpul sincopat pe jumătate de timp.

Înaintea solfegiului se va intona
formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.

 


Clasa a VI-a

Dicteu melodic – 12 măsuri în 3/4 sau 4/4 cu până la două alterații la cheie (inclusiv), cu elemente ritmico-melodice studiate în anii precedenţi, de aceeași complexitate cu
solfegiul.

Solfegiul la prima vedere – în 3/4 sau 4/4, cu până la două alterații la cheie (inclusiv), în cheile sol şi fa (cu schimbare pe parcursul textului muzical), cu elemente ritmico-melodice studiate în anii anteriori, la care se adaugă: elemente cromatice, inflexiuni modulatorii şi
modulaţia pasageră la relativă.

Înaintea solfegiului se va intona
formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.

 

Clasa a VII-a

Dicteu melodic – 12 măsuri în 3/4 sau 4/4, până la 2 alteraţii constitutive
(inclusiv)
, de aceeaşi complexitate cu solfegiul.

Solfegiul la prima vedere – în 3/4 sau 4/4, cu până la 2 alteraţii constitutive (inclusiv), în cheile sol şi fa (cu schimbare pe parcursul textului muzical), cu elemente ritmico-melodice studiate în anii precedenţi, la care se adaugă: inflexiunea modulatorie şi modulaţia
pasageră la relativă sau dominantă, sincopa şi contratimpul pe sfert de timp.

Înaintea solfegiului se va intona
formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.

 

 

Clasa a VIII-a

Dicteu melodic – 12 măsuri în 3/4 sau
4/4, cu până la 2 alteraţii constitutive (inclusiv), de aceeaşi complexitate
cu solfegiul.

Solfegiul la prima vedere – în 3/4, 4/4, 6/8, până la 2 alteraţii constitutive
(inclusiv)
, în cheile sol şi fa (cu schimbare pe parcursul textului
muzical), cu elemente de conflict metro-ritmic, diviziuni excepţionale până la cvintolet pe timp (în ritm binar), elemente cromatice,
inflexiuni modulatorii şi modulaţii pasagere la tonalităţi apropiate.

Înaintea solfegiului se va intona
formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.

Clasa a IX-a

Teoria
muzicii
– Notaţia muzicală tradiţională, Teoria
intervalelor muzicale, Acordul de 3 sunete, Metrica ritmurilor
binare şi ternare, simple şi compuse.

Dicteu melodic – 16 măsuri în 3/4 sau
4/4, până la 3 alteraţii constitutive
(inclusiv)
, de aceeaşi complexitate cu solfegiul.

Solfegiul la prima
vedere
– în 3/4, 4/4, 6/8, până la
3 alteraţii constitutive (inclusiv)
, în cheile sol şi fa (cu schimbare pe
parcursul textului muzical), cu elemente de conflict metro-ritmic, diviziuni
excepţionale până la sextolet pe timp, inflexiuni modulatorii şi modulaţii
pasagere la tonalităţi apropiate, elemente cromatice.

Înaintea solfegiului se va intona
formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.

Clasa a X-a

Teoria muzicii – Teoria intervalelor
muzicale, Teoria tonalităţii, Cromatizarea gamelor majore şi minore, Acordul
de 3 sunete.

Dicteu melodic – 16 măsuri în 3/4 sau
4/4, până la 3 alteraţii constitutive
(inclusiv)
de aceeaşi complexitate cu solfegiul.

Solfegiul la prima
vedere
– în 3/4, 4/4, 6/8, 9/8 până
la 3 alteraţii constitutive (inclusiv)
, în cheile sol şi fa (cu schimbare
pe parcursul textului muzical), cu elemente cromatice, inflexiuni modulatorii
şi modulatii pasagere la tonalităţi apropiate, formule ritmice excepţionale:
duolet, cvartolet, cvintolet (ritm ternar), triolet, cvintolet, sextolet pe
timpi (ritm binar), sincopă pe treimi şi sfert de timp, contratimp pe 1/2,
1/3, 1/4 de timp.

Înaintea solfegiului se va intona
formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.

Clasa a XI-a

Teoria muzicii – Teoria tonalităţii,
Cadranul tonal, Înrudirea dintre tonalităţi, Modulaţia la tonalităţi
apropiate şi depărtate, Acordurile de 3 şi 4 sunete, Metrica ritmurilor
eterogene.

Dicteu melodic – 16 măsuri în 3/4 sau
4/4, până la 4 alteraţii constitutive
(inclusiv)
cu salturi pana la 10M inclusiv, de aceeaşi complexitate cu
solfegiul.

Solfegiul la prima
vedere
– în 3/4, 4/4, 6/8, 9/8 sau 12/8, până la 4 alteraţii constitutive (inclusiv), în cheile sol şi fa
(cu schimbare pe parcursul textului muzical), cu elemente cromatice,
inflexiuni modulatorii şi modulaţii pasagere la tonalităţi apropiate, cu
diviziuni excepţionale până la sextolet pe timp, inclusiv, sincopă,
contratimp, contratimp sincopat pe timp, jumătate, treime şi sfert de timp.

Înaintea solfegiului se va intona
formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.

Clasa a XII-a

Teoria muzicii – Teoria tonalităţii,
Cheile muzicale, Transpoziţia scrisă cu ajutorul cheilor, Ritmurile de
factură populară, Modurile populare diatonice heptatonice, Metrica ritmurilor
binare, ternare şi eterogene.

Dicteu melodic – 16 măsuri în 3/4 sau
4/4, până la 4 alteraţii constitutive
(inclusiv)
, de aceeaşi complexitate cu solfegiul.

Solfegiul la prima
vedere
– în 3/4, 4/4, 6/8, 9/8 sau 12/8, până la 4 alteraţii constitutive (inlusiv), în cheile sol şi fa
(cu schimbare pe parcursul textului muzical), cu elemente cromatice,
inflexiuni modulatorii şi modulaţii pasagere la tonalităţi înrudite de gradul
I şi II, cu salturi până la 10M (inclusiv), diviziuni excepţionale până la
sextolet pe timp.

Înaintea solfegiului se va intona
formula de acordaj a tonalităţii solfegiului.